איך מתחילים ללמוד לנגן בתופים

  • מחבר:
  • קטגוריה:general

אלה הדברים שצריך לדעת לפני שמתחילים ללמוד לתופף

1: ציוד והכנה

  1. החלטה איפה מתאמנים – תופים אקוסטיים (רועשים, מתאימים לבית פרטי/חדר מבודד) או מערכת אלקטרונית (מתאימה לדירה, אפשר לנגן עם אוזניות).

  2. ציוד בסיסי:

    • מקלות תופים (עדיף להתחיל עם 5A – סטנדרט למתחילים).

    • פד אימון (משטח גומי שקט לתרגול יסודות).

    • אם יש מערכת תופים – סט בסיסי כולל: Bass drum (בייס), Snare (סנר), Hi-hat, 1–2 טומים, מצילה Crash. סנר

  3. ישיבה נכונה – לשבת זקוף, כיסא מתכוונן, רגליים מונחות על הפדלים.

שלב 2: יסודות בקצב

  1. לספור רבעים – 1,2,3,4… ולמחוא כפיים או לתופף על השולחן בהתאם.

  2. הכרת תווים בסיסיים בתופים:

    • רבע (♩) – תו בסיסי.

    • שמינית (♪) – פעמיים ברבע.

    • חצי תו (𝅗𝅥) – נמשך כפול.

  3. תרגול עם מטרונום – להתחיל לאט (60 BPM), להקפיד על דיוק.

שלב 3: קואורדינציה בין הידיים והרגליים

  1. תרגול יד ימין ושמאל – מכות מתחלפות (Right-Left-Right-Left).

  2. הוספת רגל ימין (בייס דרם) – רגל על הפדל במקביל לידיים.

  3. היי־האט עם רגל שמאל – ללמוד לסגור/לפתוח בקצב.

שלב 4: מקצבים ראשונים

  1. מקצב רוק בסיסי (4/4):

    • יד ימין – היי־האט: ♩ ♩ ♩ ♩

    • יד שמאל – סנר: על 2 ו־4

    • רגל ימין – בייס: על 1 ו־3

  2. תרגולים מגוונים:

    • שינוי סדר: רגליים לבד, ידיים לבד.

    • חיבור הכול לאט ואז להגביר מהירות.

שלב 5: Fill-ins (מעברים)

  1. להתחיל עם 4 מכות רצופות בטומים או סנר בסוף כל תיבה.

  2. בהמשך לגוון עם שמיניות, שילוב מצילות.

שלב 6: הרחבת הידע

  1. מקצבים נוספים – פאנק, בלוז, סווינג, רגאיי.

  2. למידת קריאת תווים פשוטים – יתרון גדול למי שרוצה להתקדם.

  3. שימוש במצילות – להדגשות ומעברים.

שלב 7: תרגול קבוע

  1. תרגול יומי קצר (15–20 דק׳) עדיף על אימון ארוך פעם בשבוע.

  2. מטרונום תמיד – כדי לשמור על יציבות.

  3. שירים קלים לנגינה – להתחיל עם רוק פשוט (לדוגמה: The Beatles, Nirvana).

שלב 8: התקדמות

  1. שיעורים עם מורה – יעזרו מאוד בבניית טכניקה נכונה.

  2. נגינה עם פלייבקים – מפתח אוזן קצבית.

  3. הצטרפות להרכב קטן – תרגול אמיתי עם נגנים אחרים.

טיפ חשוב: בתופים, הדיוק והקצב חשובים הרבה יותר מהמהירות. אל תרוץ קדימה – קודם להיות יציב ואחיד, ורק אחר כך להגביר מהירות.

תוכנית לימודים מומלצת ללימוד תופים

 

הנה תוכנית לימודים שבועית לחודש הראשון בלימוד תופים. היא בנויה בהדרגתיות – כל שבוע מוסיף על הקודם, עם חלוקה יומית פשוטה וברורה.

שבוע 1 – יסודות קצב וקואורדינציה

מטרה: להבין את הבסיס – מקלות, אחיזה, ישיבה, קצב פשוט.

  • יום 1:

    • ללמוד אחיזה נכונה של מקלות.

    • תרגול מכות מתחלפות: יד ימין – יד שמאל (100 חזרות איטיות).

  • יום 2:

    • לספור 1–2–3–4 עם מטרונום (60 BPM).

    • מכות עם יד ימין בלבד.

  • יום 3:

    • חזרה על יד ימין–שמאל לסירוגין.

    • להוסיף מכות רגל ימין (בייס) על "1" בלבד.

  • יום 4:

    • שילוב ידיים + בייס: 1 (בייס+ימין), 2 (שמאל), 3 (בייס+ימין), 4 (שמאל).

  • יום 5:

    • תרגול אחידות: רבעים ביד ימין (היי־האט), סנר ביד שמאל על 2 ו־4.

  • יום 6:

    • לחזור על כל מה שלמדת – לאט ובדיוק.

  • יום 7:

    • מנוחה או האזנה לשירים עם קצב רוק פשוט (לדוגמה Beatles – Come Together).

שבוע 2 – מקצב רוק בסיסי

מטרה: לנגן את המקצב הבסיסי ביותר בלי להפסיק.

  • יום 1:

    • חזרה על הקואורדינציה.

    • בייס על 1 ו־3, סנר על 2 ו־4, היי־האט ברבעים.

  • יום 2:

    • אותו דבר – אבל היי־האט בשמיניות (יד ימין מנגנת פעמיים בכל רבע).

  • יום 3:

    • תרגול 2 דקות רצוף של מקצב רוק בסיסי עם מטרונום.

  • יום 4:

    • תוספת – פעם אחת להדגיש Crash (מצילה) על "1".

  • יום 5:

    • לשלב בין מקצב ברבעים ושמיניות.

  • יום 6:

    • נגינה 3–4 דקות רצוף בלי להיעצר.

  • יום 7:

    • האזנה לשיר פשוט ולנסות לתופף יחד.

שבוע 3 – Fill-ins (מעברים)

מטרה: להוסיף מעברים פשוטים בין התיבות.

  • יום 1:

    • מקצב רוק בסיסי 3 תיבות, בתיבה 4 לנגן סנר רצוף (4 מכות).

  • יום 2:

    • מעבר בין הטומים: סנר–טום אחד–טום שני–מצילה.

  • יום 3:

    • לשלב Fill בכל סוף 4 תיבות.

  • יום 4:

    • לעבוד עם מטרונום 70 BPM, לשמור על קצב יציב.

  • יום 5:

    • לאלתר Fill פשוט בעצמך.

  • יום 6:

    • מקצב בסיסי + Fill – 5 דקות רצוף.

  • יום 7:

    • להאזין לשיר רוק ולזהות איפה יש Fill.

שבוע 4 – שילוב שירים ונגינה רצופה

מטרה: להתחיל להרגיש "תופים אמיתיים" עם מוסיקה.

  • יום 1:

    • לבחור שיר רוק פשוט (Nirvana – Smells Like Teen Spirit או Green Day – Boulevard of Broken Dreams).

  • יום 2:

    • לפרק את השיר – לזהות איפה המקצב ואיפה המעברים.

  • יום 3:

    • לנגן רק את הבית עם מטרונום.

  • יום 4:

    • להוסיף את הפזמון.

  • יום 5:

    • לשלב Fill קטן בסוף הפזמון.

  • יום 6:

    • לנגן את כל השיר מתחילתו ועד סופו (גם אם לא מושלם).

  • יום 7:

    • חזרה על כל מה שנלמד.

טיפים חשובים:

  • לתרגל כל יום 15–30 דקות – עדיף קצר וקבוע.

  • תמיד עם מטרונום – הוא החבר הכי טוב שלך כמתופף.

  • סבלנות – קואורדינציה בידיים וברגליים לוקחת זמן.

  • תקליט את עצמך מדי פעם – תוכל לשמוע איפה אתה ממהר או מתעכב.

החודש השני הוא השלב שבו כבר יש לך את הבסיס – עכשיו נעמיק בטכניקה, נוסיף צבעים למקצב, ונפתח יותר קואורדינציה.

שבוע 5 – שיפור שליטה ודיוק

מטרה: שליטה על עוצמות (דינמיקה) והמשך חיזוק הקואורדינציה.

  • יום 1:

    • תרגול "ידיים מתחלפות" (R-L-R-L) עם דגש על מכה חזקה (Accent) כל 4 מכות.

  • יום 2:

    • נגינת מקצב רוק בסיסי, אבל פעם אחת חזק ופעם אחת חלש.

  • יום 3:

    • תרגול סנר חלש (Ghost Notes) בין ה־2 וה־4.

  • יום 4:

    • מקצב בסיסי עם Ghost Notes – 2 דקות רצוף.

  • יום 5:

    • עבודה עם מטרונום 80 BPM, דגש על יציבות.

  • יום 6:

    • נגינה עם פלייבק איטי – לשים לב לעוצמות.

  • יום 7:

    • האזנה לשירים עם דינמיקה ברורה (לדוגמה Red Hot Chili Peppers – Dani California).

שבוע 6 – היי־האט פתוח וסגירה

מטרה: להכניס אווירה ואפקטים עם היי־האט.

  • יום 1:

    • תרגול פתיחה קצרה של ההיי־האט על "and" (בין 3 ל־4).

  • יום 2:

    • נגינת מקצב רוק עם פתיחה כל 2 תיבות.

  • יום 3:

    • שילוב פתיחות היי־האט בסוף הפזמון.

  • יום 4:

    • מקצב עם היי־האט פתוח 2 תיבות, סגור 2 תיבות.

  • יום 5:

    • אלתור חופשי עם פתיחות קצרות.

  • יום 6:

    • נגינה עם שיר שיש בו היי־האט פתוח (Green Day – Basket Case).

  • יום 7:

    • חזרה על כל השבוע – לנגן 5 דקות רצוף עם שילוב פתיחות.

שבוע 7 – מקצבים חדשים (פאנק / רגאיי)

מטרה: להיחשף לסגנונות קצביים נוספים.

  • יום 1:

    • מקצב פאנק בסיסי – היי־האט בשמיניות עם הדגשות.

  • יום 2:

    • מקצב רגאיי – סנר על 3, היי־האט פתוח באוף־ביט.

  • יום 3:

    • לתרגל רגאיי עם מטרונום איטי (65–70 BPM).

  • יום 4:

    • לשלב פאנק עם פתיחות היי־האט.

  • יום 5:

    • לנסות לשלב Fill פשוט בתוך מקצב פאנק.

  • יום 6:

    • נגינה עם שיר פאנק (James Brown – Funky Drummer).

  • יום 7:

    • האזנה לרגאיי ולתופף עם השיר (Bob Marley – One Love).

שבוע 8 – שילוב הכל + נגינה חיה

מטרה: לחבר את כל החומר לנגינה רציפה ומוזיקלית.

  • יום 1:

    • מקצב בסיסי עם Fill כל 4 תיבות.

  • יום 2:

    • להוסיף Ghost Notes + פתיחות היי־האט.

  • יום 3:

    • נגינה של 2 מקצבים שונים ברצף (רוק → פאנק).

  • יום 4:

    • נגינת שיר מלא מתחילתו ועד סופו.

  • יום 5:

    • תרגול של 10 דקות רצוף עם פלייבק (רצוי רוק או פאנק).

  • יום 6:

    • לנגן יחד עם חבר/פלייבק של גיטרה ובס.

  • יום 7:

    • סיכום: לבחור שיר אהוב עליך, לפרק אותו למקצבים ולנסות לנגן אותו מהתחלה ועד הסוף עם Fill ופתיחות.

 מפתחי הצלחה לחודש השני:

  • לנגן לא רק תווים – אלא מוסיקה. להקשיב לשיר ולהיות חלק ממנו.

  • להתחיל לאלתר Fill קצר בעצמך – זה בונה יצירתיות.

  • לעבוד עם שירים אמיתיים – זה הכי מקרב לנגינה "חיה".

  • לזכור: עדיף לנגן פשוט ובקצב מאשר מסובך ולא יציב.

בחודש השלישי נתקדם לרמה גבוהה יותר – נוסיף מהירות, טכניקה מתקדמת, סווינג וג’אז בסיסי, דאבל פדל (אם יש), ואלתורים.

שבוע 9 – פיתוח מהירות ודיוק

מטרה: לשפר שליטה בקצב מהיר ושמירה על יציבות.

  • יום 1:

    • תרגול סינגלים (RLRL) עם מטרונום – להתחיל ב־80 BPM ולהעלות בהדרגה עד 120 BPM.

  • יום 2:

    • דאבל סטרוקס (RRLL) – שליטה שווה בשתי הידיים.

  • יום 3:

    • תרגול מקצב רוק בסיסי ב־100 BPM, אחר כך ב־120 BPM.

  • יום 4:

    • Fill פשוט (שמיניות) במהירות גבוהה – 4 תיבות רצוף.

  • יום 5:

    • תרגול 5–10 דקות עם מטרונום – מטרה: לא להפסיק.

  • יום 6:

    • נגינה עם שיר מהיר (Blink 182 – All the Small Things).

  • יום 7:

    • האזנה והקשה עם הידיים על שולחן לשירים מהירים – לשמור על יציבות פנימית.

שבוע 10 – דאבל פדל (Bass Drum)

מטרה: לבנות שליטה בשתי הרגליים (אם אין דאבל פדל – אפשר להחליף ברגל שמאל על היי־האט).

  • יום 1:

    • רגל ימין – 4 מכות רצופות, רגל שמאל – 4 מכות.

  • יום 2:

    • לסירוגין: R-L-R-L בפדלים.

  • יום 3:

    • שילוב דאבל פדל בתוך מקצב רוק (לדוגמה: שתי מכות מהירות על "1").

  • יום 4:

    • תרגול "גלגול רציף" עם שתי הרגליים – איטי ואז מהיר יותר.

  • יום 5:

    • נגינת מקצב מטאל פשוט – רגליים מהירות + סנר על 2 ו־4.

  • יום 6:

    • פלייבק רוק/מטאל איטי ולשלב דאבל פדל (Metallica – Enter Sandman).

  • יום 7:

    • תרגול משולב – דאבל פדל + Fill בסיום התיבה.

שבוע 11 – סווינג וג׳אז בסיסי

מטרה: להיחשף לסגנון ג’אז ולבנות גמישות מוזיקלית.

  • יום 1:

    • ללמוד סווינג בסיסי: היי־האט בשמיניות סווינג (לא שווה, אלא “טא-טאם”).

  • יום 2:

    • סנר חלש (Ghost Notes) – מוסיף אווירה “מתגלגלת”.

  • יום 3:

    • מקצב ג׳אז: Ride בסווינג, Hi-hat סגור על 2 ו־4, סנר חלש.

  • יום 4:

    • לתרגל 3 דקות רצוף מקצב ג׳אז בסיסי.

  • יום 5:

    • שילוב Fill עדין עם מברשות (אם יש).

  • יום 6:

    • לנגן עם שיר ג׳אז פשוט (Dave Brubeck – Take Five).

  • יום 7:

    • הקשבה לג׳אז ולנסות ללוות רק עם Ride + Hi-hat.

שבוע 12 – יצירתיות ואלתורים

מטרה: להפוך לנגן חופשי, לא רק לתופף “כמו בספר”.

  • יום 1:

    • לאלתר Fill של 1 תיבה – כל פעם שונה.

  • יום 2:

    • לנגן מקצב רוק ולהחליף כל תיבה רביעית למקצב פאנק.

  • יום 3:

    • לשלב פתיחות היי־האט+דאבל פדל באלתור חופשי.

  • יום 4:

    • לנגן שיר שלם עם Fill שונים בכל פזמון.

  • יום 5:

    • תרגול "סולו קטן" של 30 שניות.

  • יום 6:

    • לנגן יחד עם פלייבק של להקה בלי תופים (Minus Drums track).

  • יום 7:

    • הקלטה של עצמך – לשמוע, לזהות חוזקות וחולשות.

טיפים לחודש השלישי:

  • נסה כבר לשלב סגנונות שונים באותו אימון – רוק, פאנק, ג׳אז.

  • התחל לחשוב על “השירה” של התופים – לא רק ליווי, אלא כלי עם קול משלו.

  • אם יש לך חבר מנגן (גיטרה/בס) – תתחילו ג׳אמים. זו הדרך הכי טובה להתקדם.

  • הקפד לשמור על דיוק גם במהירות גבוהה – זה חשוב יותר מכמות המכות.

בחודש הרביעי ניכנס לעולם של טכניקות מתקדמות, כתיבת סולואים, שילוב פוליריתמיקה, והתנסות אמיתית בהופעה עם הרכב. זה שלב שבו אתה כבר לא רק “מתאמן”, אלא הופך לנגן עם קול אישי.

שבוע 13 – Paradiddles (טכניקת יסוד מתקדמת)

מטרה: לשפר קואורדינציה וגמישות בידיים.

  • יום 1:

    • ללמוד Paradiddle בסיסי: RLRR LRLL (לחזור שוב ושוב).

  • יום 2:

    • לנגן Paradiddle על סנר בלבד עם מטרונום (60 BPM → 90 BPM).

  • יום 3:

    • לחלק בין תופים: R על היי־האט, L על הסנר.

  • יום 4:

    • שילוב Paradiddle בתוך מקצב רוק פשוט.

  • יום 5:

    • אלתור Fill עם שימוש ב־Paradiddle.

  • יום 6:

    • לנגן 2 דקות רצוף Paradiddle בלי להתבלבל.

  • יום 7:

    • האזנה לנגני תופים שמשתמשים בטכניקה (Steve Gadd – Fifty Ways to Leave Your Lover).

שבוע 14 – פוליריתמיקה

מטרה: לפתח שליטה במקצבים שונים במקביל.

  • יום 1:

    • תרגול 3 על 2: יד ימין – 3 מכות, רגל ימין – 2 מכות (לחזור ברצף).

  • יום 2:

    • תרגול 4 על 3: ידיים ב־4, רגליים ב־3.

  • יום 3:

    • שילוב רגליים ב־4 וידיים ב־3 עם מטרונום איטי.

  • יום 4:

    • מקצב רגיל, אבל להכניס הדגשות לא סימטריות (לדוגמה: כל 3 מכות).

  • יום 5:

    • להאזין לשיר עם פוליריתמיקה (Tool – Schism), לנסות לזהות את הספירה.

  • יום 6:

    • לנגן Fill “שובר” – לא לפי 4/4 רגיל.

  • יום 7:

    • סשן אלתור חופשי – לנסות פוליריתמיקה בתוך מקצב פשוט.

שבוע 15 – כתיבת סולו תופים

מטרה: להתחיל לבנות סולו אישי.

  • יום 1:

    • לבחור תבנית בסיסית (לדוגמה: Fill שמתחיל מסנר → טום → מצילה).

  • יום 2:

    • להוסיף חלק שני – שילוב דאבל פדל או פתיחות היי־האט.

  • יום 3:

    • לשלב Paradiddle בתוך הסולו.

  • יום 4:

    • להוסיף קטע שקט (דינמיקה חלשה) ואז מעבר חזק.

  • יום 5:

    • לבנות סולו של דקה אחת – להתחלה.

  • יום 6:

    • להקליט את עצמך – לשמוע ולתקן.

  • יום 7:

    • לנגן סולו מול חבר/משפחה – קהל קטן.

שבוע 16 – הכנה להופעה עם הרכב

מטרה: להפוך מתופף “חדר חזרות” לנגן הופעות.

  • יום 1:

    • ללמוד איך לספור כניסות בקול רם – “1,2,3,4” לפני שיר.

  • יום 2:

    • לתרגל סיום שיר מתואם (Crash + בייס יחד).

  • יום 3:

    • נגינה עם פלייבק של שיר שלם – לשמור על יציבות לכל אורכו.

  • יום 4:

    • לעבוד על עוצמה – לא להתעייף בנגינה רצופה של 10 דקות.

  • יום 5:

    • חזרה על סולו אישי + שילובו באמצע שיר.

  • יום 6:

    • לנגן סט של 3 שירים ברצף עם מינימום עצירות.

  • יום 7:

    • סימולציה של הופעה: לבחור 4–5 שירים, לנגן אותם ברצף כאילו אתה על במה.

טיפים לחודש הרביעי:

  • תתחיל לחשוב כמו “מוזיקאי” ולא רק כמתופף – איך אתה משרת את השיר.

  • אל תפחד לטעות – גם טעות יכולה להפוך לקטע סולו אם תזרום איתה.

  • כשאתה מנגן עם אחרים – תקשיב להם! התופים הם הלב, אבל לא לבד.

  • הקלטות הן כלי זהב – הן מראות לך בדיוק איך אתה נשמע מבחוץ.

בחירת מורה לתופים

יש כמה פרמטרים שעוזרים לבחור

1.סגנון הלימוד שלו. האם הוא מתמקד בסגנון שאתם אוהבים

2.האם הוא מנגן בהרכב או בלהקה

3.האם יש לו גישה חיובית וסבלנות לתיקון טעויות

4.האם יש לו סביבת לימוד מתאימה וגם מערכת תופים טובה

5.מהי תוכנית הלימוד שלו

כדאי תמיד לנסות שיעור נסיון אחד כדי לראות שמתחברים עם המורה.

מורה לתופים מנוסה יבנה בסיס טוב להמשך.